tisdag 12 mars 2019

Berättelse-ansiktet och Berättar-appen

Jag har tidigare skrivit om hur vi jobbat med berättande texter men det är ju ett arbete som aldrig blir klart utan alltid kan utvecklas och förbättras. Den här gången har vi arbetat med sagor och vi har använt "Berättelse-ansiktet" för att eleverna ska få en bra struktur på sina berättande texter.



Vi inledde arbetet med att läsa några klassiska sagor för att få inspiration. Tillsammans diskuterade vi handlingen och hur sagan var uppbyggd, d v s sagans struktur. Vi tog hjälp av "Berättelse-ansiktet" för att strukturera upp sagan och på bilden här nedan kan ni se hur vi arbetet med "Pannkakan:"



Vi diskuterade också typiska drag i en saga och hur man kan veta om en saga är gammal eller ny genom att studera ord i texten som kan ge oss ledtrådar. Vi repeterade syfte, struktur och språkliga drag som är typiska i sagor.




När vi hade läst några sagor tillsammans så fick eleverna läsa en varsin saga på egen hand. De fick i uppgift att fylla i ett eget "Berättelse-ansikte" till sin saga och med hjälp av den återberätta sagan för en klasskamrat. För att kunna göra det måste man ha förstått handlingen i sagan och kunna plocka ut de viktigaste händelserna. Där kan en grafisk modell såsom "Berättelse-ansiktet" vara till stor hjälp för eleverna för att strukturera upp händelserna.


Nu när vi fått inspiration från andra sagor så var det dags att gå över till att skriva egna sagor! Inför skrivandet fick eleverna planera sin saga genom att göra egna "Berättelse-ansikten" som de utgick från när de skulle börja skriva texten. Med hjälp av den hade de handlingen klar för sig med början, händelser och slut i en röd tråd innan de påbörjade själva skrivandet. I början av varje skrivtillfälle hade vi också korta "mini-lektioner" där vi tränade på t ex beskrivningar, skiljetecken och hur man skriver dialoger i en text.


Eleverna fick skriva texten på datorn för att enkelt kunna bearbeta den medan den växte fram. När de skrivit klart bearbetade de texten ytterligare tillsammans med mig och med hjälp av en checklista.




När både de och jag var nöjda var det dags för nästa steg - att illustrera texten med bild och ljud. Att kunna använda bilder eller andra konstnärliga uttryck tillsammans med sina texter för att förstärka budskapet och göra det tydligare och mer levande är ett kunskapskrav för både Sv och SvA. Eftersom vår kommun har licens för Nationalencyklopedin så ingår en hel del roliga och användbara appar. Vi valde därför att använda appen Berätta med NE till våra digitala berättelser:


Appen är enkel att använda även för yngre barn och i länken här finns en kort instruktionsfilm som vi tittade på tillsammans innan vi började: Berätta med NE. Elevernas uppgift var att välja lämpliga bilder som passade till deras saga. Till varje bild skulle de skriva 1-2 meningar, d v s en slags "lättläst" version av sin berättelse.


När det arbetet var klart skulle de spela in ljud till varje bild där de läste in berättelsen i sin helhet.

 
När den digitala boken är helt klar kan man spara den i ibooks eller dela den så att man t ex kan visa och lyssna på den hemma. Man skulle också kunna samarbeta med andra klasser och låta eleverna läsa och visa sina sagor för de yngre eleverna för att på så vis också få en naturlig mottagare.

De flesta elever tyckte att appen var enkel att använda, utmaningen bestod istället i att välja bilder som passade till texten och framförallt att skriva enbart en mening till bilden. Det blev en bra övning i att välja ut det viktigaste i texten och att handlingen ändå tydligt skulle framgå, speciellt för de äldre eleverna som skrivit längre och mer utvecklade texter. För de yngre eleverna är appen ett bra hjälpmedel för att skriva en enkel saga med ord och bild, men man kan alltså utveckla övningen för de äldre eleverna så den blir lite mer utmanande.

 
Eftersom vi sparar de digitala berättelserna så kan man enkelt jämföra och få syn på elevernas utveckling. Dels den skriftliga förmågan men också vad gäller uttal och den muntliga förmågan eftersom eleverna även spelat in ljud till berättelsen. Det blir alltså en slags formativ bedömning samtidigt som eleverna kan titta och lyssna själva, få syn på sin egen utveckling och därmed bli delaktiga i sitt egna lärande. Vi har tidigare spelat in eleverna när vi använt andra digitala verktyg för berättande och det brukar vara ganska roligt för dem att lyssna och jämföra när de själva märker att de blivit bättre på svenska!

Prova gärna detta digitala verktyg men se till att eleverna även här får stöttning och strukturer för sitt skrivande!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar