fredag 13 oktober 2017

Skärmkorsord


Skärmkorsord är ett utmärkt sätt att träna på ord och begrepp där alla elever blir aktiva genom att förklara ord för varandra. Eleverna har en varsin variant av korsordet och på det viset skapas det som Pauline Gibbons kallar för informationsklyftor. Det innebär att eleverna enbart kan lösa uppgiften tillsammans genom att interagera med varandra och dela med sig av information som den andra inte har. Jag har i ett tidigare inlägg om Cirkelmodellen berättat hur vi jobbat med skärmkorsord men här kommer en kort instruktion om hur man gör:

Det finns olika sidor på nätet där man kan konstruera egna korsord. Jag har använt den här sidan: discoveryeducation.com. Länken hittar du här: puzzlemaker

  1. Välj Criss-Cross
  2. Namnge korsordet
  3. Skriv orden som ska in i korsordet men istället för att skriva ordet (mellanrum) och ledtråden så skriv ordet (mellanrum) och samma ord igen. Detta för att vi inte ska ha några skrivna ledtrådar i ett skärmkorsord, eleverna ska ju förklara orden muntligt för varandra.
  4. Tryck på "Create my puzzle"
Om du inte är nöjd med korsordet så kan du trycka igen och få ett nytt förslag.
Jag brukar kopiera korsordet och klistra in det i ett Word-dokument för att enkelt kunna skriva ut det. Du gör två varianter av korsordet: Ett A-korsord där alla vågräta ord står ifyllda och ett B-korsord där alla lodräta ord står ifyllda. För dig som vill se hur man gör så finns en tydlig instruktionsfilm här: Skärmkorsord


Genomförande:

Man kan ju introducera nya ord och begrepp på många sätt men vi använder ofta bilder i undervisningen. På bilden här ovanför kan ni se hur eleverna först fått repetera ord och begrepp vi jobbat med genom att placera rätt ord under rätt bild.

  1. Placera eleverna två och två så att de inte kan se varandras korsord.
  2. Ge eleverna en varsin variant av korsordet. En elev har alltså A-korsordet med de vågräta orden ifyllda. Den andra eleven har B-korsordet med de lodräta orden ifyllda.
  3. Eleverna turas om att förklara de olika orden för varandra så att den andra eleven med hjälp av förklaringarna kan lista ut vilket ord som ska skrivas in i korsordet.


Stöttning:

Fundera över vilka olika grader av stöttning eleverna kan behöva för att klara av uppgiften. Behöver orden finnas tillgängliga på tavlan så att de vet vilka ord de har att välja på och hur de stavas? Om eleverna är läs och skrivkunniga på modersmålet kanske orden kan finnas översatta på respektive korsord? Elever som är helt nya i svenska språket kanske kan få sitta bredvid en kamrat med samma modersmål och därigenom få orden förklarade på modersmålet samtidigt som man lyssnar på hur orden förklaras på svenska? Alla kan vara delaktiga, det är bara att tänka till kring graden av stöttning.

Huvudsyftet med övningen är att få en interaktion mellan eleverna där de tränar på att förklara de nya orden och begreppen med andra ord för en kamrat.  På så vis får eleverna träna på att göra sig förstådda men också visa att de själva förstått orden och kan sätta dem i ett sammanhang. Forskning visar att det språkliga utflödet som eleverna själva producerar är av avgörande betydelse för språkutvecklingen. Därför är det viktigt att vi lärare skapar många tillfällen till interaktion där eleverna får träna på att uttrycka sig muntligt. Om du vill läsa mer om interaktionsövningar med informationsklyftor så kan du läsa om det i Pauline Gibbons Stärk språket stärk lärandet.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar