Vår träslöjdslärare Robin visade oss hur praktiskt arbete kan förstärka begrepp i mer teoretiska ämnen och hur man kan arbeta med begrepp i en ny kontext. Här fick man prova på ett konkret exempel genom att skapa ett hus utifrån skrivna instruktioner som innehöll många matematiska ord och begrepp. När man arbetar tillsammans i grupp så blir eleverna resurser för varandra där diskussionerna och tankeprocessen blir viktigast. Aktiviteten bjöd på stort engagemang och kreativitet där alla var fokuserade på sin uppgift och visade tydligt hur praktiskt arbete kan förstärka de teoretiska ämnena. Här kunde man verkligen se nyttan av slöjdämnet och hur samarbete mellan ämnena kan förstärka elevernas förmåga att omsätta teori i praktik.
Kooperativa arbetssätt går ofta hand i hand med språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt då de ger många tillfällen till interaktion där eleverna blir resurser för varandra i strukturerade samtalsmodeller. Hos Åsa och Veronica fick man prova olika strukturer och roller där eleverna blir aktiva och delaktiga i sitt lärande; Berätta mera, Sant eller falskt, Hör vi ihop och Inre - yttre - cirkel. För den som vill läsa mer så finns många tips och idéer på nätet, t ex https://kooperativt.com/
Digitala verktyg ger oss också många möjligheter att öka både interaktionen och motivationen i olika lärandesituationer. Med hjälp av Cristin och Fadjer fick vi lära oss mer om Escape room, ett nytt och spännande sätt att låta eleverna tillsammans lösa olika uppgifter i ett slags spelifierat lärande. Eleverna får tänka sig att de är inlåsta i ett rum (analogt eller digitalt) och för att de ska kunna ta sig ut ur rummet måste de lösa olika uppdrag för att få en kod. Koden låser upp dörren till nästa rum och nästa uppdrag etc tills man får den slutgiltiga koden som låser upp rummet - eller kanske en "skatt" i skattkistan? Uppgiftens upplägg gör det möjligt att differentiera undervisningen, fånga alla elevers förmågor och styrkor och skapar ett stort engagemang för att lösa uppgiften tillsammans. Passar att använda i alla ämnen för olika typer av problemlösning eller som repetition av ett arbetsområde! På nätet finns många färdiga Escape room att ta del av, t ex i olika facebookgrupper såsom Escape the classroom-Sweden och Ullis skolsida. För den som ville göra egna så fick man prova att göra ett eget Escape room i OneNote.
Ett annat digitalt verktyg som lärarna fick prova på var Quizlet. Pär och Elisabeth visade hur man kan låta eleverna träna digitalt på ord och begrepp, både enskilt och tillsammans i ett Quizlet Live. Många hann prova att skapa egna begreppsövningar där eleverna får läsa, lyssna och stava olika ord och begrepp eller som gemensam frågesport inom ett arbetsområde i ett Quizlet Live. Genom att dela länken i t ex Teams så kan eleverna enkelt få tillgång till övningarna och varför inte skapa gemensamma mappar i Teams så att alla lärare kan dela med sig av varandras övningar? För den som vill veta mer så kan ni gå in och läsa på Patricia Diaz länk Quizlet - lär ord och begrepp enskilt eller tillsammans
Att kunna hantera information och vara källkritisk är en viktig förmåga i dagens informationssamhälle. Därför ordnade Gunilla en workshop om kritisk informationshantering där man fick lära sig mer om detta viktiga arbete. På Skolverkets Lärportal finns bl a en modul som handlar om Text i en digital värld - kritisk informationshantering där man kan ta del av hur en mellanstadieklass arbetat med att jämföra en lärobokstext med en sida på Internet (Wikipedia) med hjälp av ett VENN-diagram. Andra tips hur man kan jobba med källkritik finns att hämta på t ex UR Skola, NE (temapaket källkritik), digitalalektioner.se samt serieriundervisningen.se. Vi fick också med oss att det är viktigt att börja tidigt med detta arbete som är relevant i alla ämnen!
Undervisande lärare i matematik i F-3 fick ta del av Räknehändelser där Anita med hjälp av Åsa uppdaterade oss kring vikten av att arbeta med problemlösning och öppna utsagor. Det är ett arbete som bör finnas med under hela lågsstadiet, från förskoleklass till åk 3 och som går att differentiera beroende på hur mycket utmaningar eleven behöver. Många är bekanta med Räknehändelser sedan tidigare fortbildningsinsatser i kommunen, men ibland behöver man uppdatera sig och påminnas, särskilt eftersom man sett att detta är en typ av uppgift som många elever haft svårt med på de nationella proven i åk 3.
Vi hoppas det blir fler tillfällen att erbjuda workshops då det är mycket uppskattat som kompetensutveckling och många vill prova på fler saker än vad som hinns med vid ett tillfälle.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar