söndag 14 maj 2017

Cirkelmodellen fas 4

Nu var vi äntligen framme i fas 4 med vårt arbete om svenska fåglar! Eleverna skulle få visa sina kunskaper genom att konstruera en egen text om en valfri fågel.


För att undvika att eleverna skulle få svårt att välja fågel och därmed fastna redan där så gav vi dem ett begränsat antal fåglar att välja på. Vi hade lyssnat av lite under arbetets gång så vi visste att det fanns intresse för både rovfåglar, simfåglar och andra fåglar som finns i vår närhet. Därför fick eleverna välja mellan kungsörn, havsörn, svan, skata, sädesärla, kattuggla och fiskmås. Vi hade texter att läsa på två olika nivåer, en lite mera lättläst och en med lite svårare text för de som behövde en större utmaning.


Även i fas 4 måste man fundera över vad eleverna behöver för slags stöttning för att klara av att genomföra uppgiften. Vi hade därför gjort en skrivmall som eleverna kunde använda för att sortera sin text och bearbeta innehållet.


Skrivmallen var uppbyggd på samma sätt som vi tidigare jobbat med sexfältaren och vår gemensamt skrivna text. Varje ruta innehöll en frågeställning som eleverna skulle besvara. Bakom varje fråga hade vi skrivit den ämnestypiska rubriken. Skrivmallens olika delar innehöll:
  • Rubrik
  • Klassificering
  • Utseende
  • Förekomst
  • Föda
  • Bo
  • Ägg
  • Stannfågel/flyttfågel
  • Övrigt (Intressanta saker att veta om fågeln)
Med hjälp av sin informationstext letade de reda på svaret som de antingen skrev in i rutan eller klippte ut och klistrade i rutan. En del elever valde istället strategin att utifrån den lästa texten fundera över var i skrivmallen ett visst stycke passade in. Vad handlade det här om? Vilken ruta passar det in i? Det här svarar på frågan om.... Vi lärare gick runt och stöttade dem i arbetet om de behövde hjälp, men tack vare mallen klarade eleverna av att jobba självständigt med detta moment.

De elever som hade möjlighet kunde också få stöttning av sin studiehandledare så att de först fick jobba med både begrepp och förståelse på sitt modersmål. Det underlättade deras arbete när de sedan skulle skriva på svenska.


När eleverna var klara med sitt textarbete och vi hade förvissat oss om att de förstod och hade hittat svaren på alla frågor så fick de börja skriva en egen text. Denna gång ville vi se hur långt eleverna hade kommit när det gällde att forma bokstäver samt använda stora och små bokstäver i meningar med mellanrum mellan orden, d v s skriva läsligt för hand. Därför ville vi att slutprodukten skulle vara en handskriven text illustrerad med en bild. Annars är ju ipad och dator bra redskap för att skapa egna texter och det är såklart verktyg som vi provat i andra sammanhang. De elever som behövde den hjälpen fick självklart skriva på dator. Innan eleverna påbörjade arbetet med att skriva texten uppmärksammade vi dem på dessa olika moment att tänka på när man skriver för hand. Här nedan kan ni se ett exempel på en text som en elev gjort - från skrivmall till egenproducerad text:

 
När alla elever var klara så fick de visa och berätta om sina fåglar för varandra. De fina texterna sitter nu uppe på väggarna i klassrummet!


Genom att titta på elevernas texter och lyssna till deras muntliga redovisningar så fick vi lärare en bra bild av vad eleverna behärskar och var de befinner sig i sin läs och skrivutveckling. Cirkelmodellen ger oss alltså möjligheter att göra en formativ bedömning som visar hur vi ska gå vidare i undervisningen. Man skulle också kunna jobba med kamrat- och självbedömning i fas 4 genom att tillsammans utarbeta olika checklistor för den aktuella textgenren. Denna gång nöjde vi oss med att själva bedöma elevernas texter men eftersom de är åk 1:or så kommer de att möta den här texttypen många gånger under sin fortsatta skolgång, så det är något vi kan utveckla arbetet med längre fram. Nu kunde vi i alla fall konstatera att många elever nått längre med hjälp av Cirkelmodellens genrepedagogik än vad de skulle ha gjort på egen hand utan den nödvändiga stöttningen i de olika faserna!

Nu återstod bara att knyta ihop säcken och titta tillbaka på där vi startade - VÖL-schemat! Vad hade vi lärt oss? Hade vi fått svar på våra frågor? Vi upptäckte snart att vårt tema gett ringar på vattnet då det dök upp saker som vi inte läst om i skolan utan som eleverna snappat upp på andra håll, pratat om hemma eller läst i böcker. Några hade fått fågelböcker och blivit riktiga fågelskådare på köpet där de prickade av fåglar de sett. Andra hade uppmärksammat och tagit reda på vilka fåglar som fanns utanför fönstret hemma, någon hade tagit reda på vilken fågel som sjöng så vackert och väckte familjen varje morgon. Kanske den finaste kommentaren av alla var när en elev svarade:

"Förut tyckte jag inte om fåglar. Men nu har jag lärt mig tycka om fåglar och lärt mig jättemycket om dem."

Och det är ju dit vi vill komma - eller hur? Väcka elevernas intresse och ge dem verktyg för ett livslångt lärande!


Tack för att ni följt med på vår resa genom Cirkelmodellen! En resa som varit lika givande och lärorik för oss pedagoger som den förhoppningsvis varit för våra elever. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar